Een inleiding tot Japanse kunst over het maken van een merkteken

Een van mijn meest populaire themaprojecten had betrekking op Japanse kunst en kunstenaars – en Hokusai en Hiroshige in het bijzonder – en de impact die deze kunst had op latere kunstenaars.

Dit bericht belicht mijn eerdere blogberichten over deze onderwerpen

Het Japanse kunstproject Making A Mark

Zuidenwind, heldere lucht (Gaifū kaisei) door Katsushika Hokusai (1760 – 1849)
ook bekend als Red Fuji, uit de serie Sixty-six Views of Mount Fuji (Fugaku sanjūrokkei)
Polychrome houtsnede; inkt en kleur op papier, 9 5/8 x 14 inch (24,4 x 35,6 cm)


Introductie van Japanse kunst

Hieronder staan ​​links naar de verschillende berichten over Japanse kunst die zijn verschenen op Making A Mark.

De meeste zijn verbonden aan een kunstproject dat ik in 2008 heb ondernomen om Japanse kunst te onderzoeken en meer te weten te komen over de belangrijkste kunstenaars die met ukiyo-e zijn geassocieerd.


Het Making A Mark-project dient als een introductie tot Japanse kunst en ukiyo-e – de Japanse houtblokdruk.

Een belangrijk element van mijn interesse had betrekking op de compositorische apparaten die in de Japanse kunst worden gebruikt – en hoe deze de westerse kunst in de tweede helft van de negentiende eeuw beïnvloedden.

Ik heb de blogposts gemaakt van verschillende bronnen die ik online heb gevonden – en ik heb ook een website gemaakt om de links vast te leggen terwijl ik vorderde met het project.

Elk van de onderstaande links wordt uitgelegd in de korte beschrijvingen


De invloed van Japanse kunst – een lange gedetailleerde post!

  • Er is iets met Japanse kunst dat me aantrekt. Ik weet niet precies wat het is, maar ik ben er zeker van dat als ik er meer over leer, me zal helpen bij de ontwikkeling van mijn eigen tekeningen en kunstwerken. Het had een aanzienlijke impact op de artiesten die ik vorig jaar heb gestudeerd, dus ik denk dat openstaan ​​voor zijn invloed alleen maar gunstig kan zijn.

  • Ik ga eerst kijken naar middelen en vervolgens naar hoe ik mijn benadering van dit project nuttig zou kunnen formuleren.

  • Waaronder:
    • boeken over Japanse kunst
    • profielen van individuele artiesten
    • Context voor de ontwikkeling van ukiyo-e
    • Compositionele apparaten geleerd uit Japan
    • Formaten afgeleid van Japan
    • Onderwerp
    • Verbindingen leggen – tussen Japanse kunst en andere kunstenaars, met name Van Gogh, Whistler, Degas en Cassatt

De concepten en kenmerken van ukiyo-e

Deze week ga ik proberen samen te vatten wat de onderwerpen en kenmerken lijken te zijn van de Japanse houtblokdruk – ukiyo-e. Ik ga van overzicht naar detail terwijl ik aan dit project werk, dus ik begin met het grote geheel.

  • Dit is een poging een overzicht van de materie te geven.
  • Dan ga ik de westerse conventies van elementen en compositieprincipes gebruiken om nieuwe informatie te ordenen, zodat het hopelijk logischer is voor mij in een meer vertrouwde context.

  • Dit bericht is bedoeld om een ​​overzicht te geven van de verschillende ontwerpelementen die worden gebruikt in een Japanse houtblokdruk – ukiyo-e. (Voor een uitleg van de elementen van design zie dit bericht Compositie – De elementen van design)

Principes van ontwerp en compositie en ukiyo-e

  • Het was mijn bedoeling om een ​​overzicht te maken van de principes die ten grondslag liggen aan het ontwerp van Japanse kunst en prenten – maar ik ben overweldigd en word me ervan bewust hoe boeiend dit project kan worden! Mijn nieuwe doel is om wat eerste indrukken neer te zetten – en ik zal dit onderwerp tegen het einde van dit project opnieuw bekijken.

  • Ik probeer ook een Japanse manier om foto’s te maken te relateren aan westerse concepten van wat belangrijk is in termen van Principles of Design (zoals besproken in het laatste project) Nogmaals, dit gaat meer over het vinden van een manier om te begrijpen wat er in eerste instantie aan de hand is dan zeggen dat de westerse manier van kijken de beste is. Zoals we zullen zien naarmate dit project vordert, is er ontzettend veel westerse kunst die conventies heeft overgenomen die in het Oosten zijn ontstaan.

  • Ik kwam deze vis tegen in een boek dat ik afgelopen vrijdag kocht. Het heet Japonisme – Culturele kruisingen tussen Japan en het Westen, Lionel Lambourne, Phaidon Press. Lionel Lambourne OBE is voormalig hoofd schilderijen van het Victoria and Albert Museum (1986-1993) en curator.

De visuele vertaling van Japan in het late 19e-eeuwse Parijs

  • Japonisme is de term die wordt gebruikt voor de invloed van de Japanse kunst in het westen. Dit bericht maakt deel uit van mijn Japanse kunstproject en is een combinatie van mijn eigen eerste onderzoek naar dit onderwerp en aantekeningen die ik heb gemaakt tijdens een seminar dat ik bijwoonde in de National Gallery in februari genaamd
    Verworven in vertaling: de visuele vertaling van Japan in het late 19e-eeuwse Parijs

    – gegeven door Karly Allen.

  • Whistler, Tissot, Monet, Manet en Degas kochten allemaal Japanse prenten op. Er werden vergelijkingen gemaakt met de grote kunstenaars van de westerse boekdrukkunst, bv. Durer. Europeanen ‘ontdekten’ Japanse kunst – die natuurlijk al bestond, ook al wist de westerse wereld er niets van! Veel van de kunstenaars ontwikkelden zeer belangrijke collecties Japanse kunst

  • Deze blogpost maakt deel uit van mijn project over Japanse kunst (zie andere berichten) en gaat over hoe Japanse houtblokafdrukken geassocieerd met ukiyo-e werden gemaakt. Het bevat een overzicht van wat ze zijn en hoe de afdrukken zijn gemaakt en biedt links naar meer informatie.

  • We bezochten deze week de Royal Botanic Gardens in Kew en ik probeerde de Japanse poort (de Chokushi-Mon) te tekenen terwijl ik me tegelijkertijd alle dingen probeerde te herinneren die ik had geleerd als onderdeel van mijn Japanse kunstproject. Dit bericht gaat over het ontwerp van mijn schets en de dingen die ik nu moet doen om het te vertalen naar een meer formele tekening.

De kunst van Hiroshige

  • Tijdens mijn Japanse kunstproject ben ik me er steeds meer van bewust geworden dat Hiroshige een aantal werkelijk verbluffende houtsneden heeft gemaakt en uitblonk in landschappen. Dus voor mijn laatste bericht van april ga ik me concentreren op Ando Hiroshige aka Utagawa Hiroshige.

Ik heb een expert bestudeerd…
Vincent van Gogh
– die op zijn beurt tips kreeg van een andere expert – de Japanse kunstenaar
Hokusai. Dit bericht geeft commentaar op hun verschillende benaderingen van irisschilderijen.

Morgen zal ik een van de websites reproduceren die ik heb gemaakt en die niet meer online is.

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Galeriehetnoorderlicht
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0